reviews2

High Key Fotoğraf

High Key Fotoğraf

Fotoğrafçılıkta, konunuzun belli bir ruha sahip olması için kullanabileceğiniz efektlerdir High-Key ve Low-Key fotoğraflar. Çetrefilli isimleri sizi korkutmasın, özlerinde, aydınlık tonlu veya koyu tonlu fotoğraflardır.

Kısaca bir tarihçesine girip çıkayım…Söz çok kısa olacak.

Eski ekranlar kontrastı çok iyi gösteremediği için, kameramanlar, yapay ışık kullanarak var olmayan kuvvette bir kontrast yaratmaya çalışmışlar, bu da low-key fotoğrafçılığı doğurmuş.

Tarihçesi bitti! :)

Yani en azından, kafa bulandırmadan anlatılabilecek en detaylı hali bu kadar diyebiliriz. Ne de olsa, günümüzde de kullanılan, gelişmiş teknolojiden nasibini almış ekranlar sayesinde, hem low-key hem de high-key fotoğrafçılık, artık bir zorunluluk olmaktan çıkmış ve artık fotoğrafçıların seçeneği haline gelmiş durumda.

Her ikisi de, fotoğraflarınıza farklı bir hava katmak ve kontrast kullanımı sayesinde, sade ama çok çekici olan kareler elde etmek adına kullanabileceğiniz tekniktir.

High-Key fotoğraf sadeliği ön planda tutarken, Low-Key fotoğraf, kontrastlı görüntüsüyle daha dramatik bir kare elde etmemizi sağlıyor diyebilir miyiz? Bence diyebiliriz...

HIGH-KEY ve LOW-KEY TEMELLERİNİ ANLAMA

İlk cümlelerimde belirttiğim gibi, low-key fotoğrafçılık, yüksek kontrastlı çekimlerin, eski ekranlarda rahat gösterilebilmesi için bulunmuş. O zamanlar buna Key Lighting deniliyormuş. Key lighting terimi, film endüstrisinde kullanılmaya başlanmış...(yine mi tarihçeye girdik yahu!? Durun çıkacağım hemen…) Kameramanlar, ana ışık kaynağından bahsederlerken hep “key light” terimini kullanır ve bu “ana ışık kaynağı”na ek olarak, arkaplan ışığı ve de fill light denilen tamamlayıcı ışıkları da kareye dahil ederek (ki buna “3 ışık” kuralı denir) istedikleri atmosferi yakalamaya çalışırlarmış. (ahanda valla çıktım tarihçeden)

Artık günümüzde çok daha kompleks ışık kullanım teknikleri mevcut ancak hepsi, bu “3 ışık” temelinin üzerine kurulmuş durumda.

High-Key dediğimiz zaman, asıl anlatmak istediğimiz şey, çok fazla beyaz ve açık tonların olduğu karelerdir.

Bu gibi kareler, beyaz ve beyaza yakın renklerin tüm tonlarını kullanırken, siyah ve orta tonlardan olabildiğince uzaktırlar. Başka bir değişle, high-key fotoğraf çekerken, fotoğrafınızın “orta tonları” beyaz, “beyaz renkleri” ise daha da beyaz olmalıdır.

Siyah ve benzeri koyuluktaki tonlar yok denecek kadar az.

Bu teknik, “hiç siyah ton barındırmayan” bir teknik değildir tabi ki. Sadece siyah veya yakın tonlarından olabildiğince az kullanılmalıdır o kadar. Yani birisinin fotoğrafını high-key tekniği ile çektiğinizde, modelinizin göz bebekleri yine siyah olacaktır, bunu beyaz yapmak ile uğraşmanın anlamı yoktur.

Low-key fotoğrafçılık genelde, fotoğrafta sadeliği anlatmak istediğimizde kullanılmaktadır. Fotoğraflar high-key sayesinde, basit ama bir o kadar da sofistike çıkmaktadırlar.

Low-key ise, high-key fotoğraflarının tam tersi fotoğraflar elde etmekte kullanılır. Daha çok karanlık tonlar, gölgeler ve siyahlar ile bezenmiş karelerdir. Bu bağlamda, low-key çekilen fotoğraflarda, orta tonu ve beyaz renkleri çok azdır.

Bu teknik; dramatik hava katılmış fotoğraflar elde etmenizi sağlar.

Her iki teknik için geçerli olan bir gerçek vardır ki, fotoğrafın asıl ruh halini belirleyen seçtiğiniz bu iki teknikten birisi olduğu kadar, kadrajdaki diğer konuların da anlatmak istediğiniz konuya olan desteğidir.

TEKNİKLERİN KARAKTERİSTİKLERİ HAKKINDA ÖZET

Daha iyi anlamanız açısından, high-key ve low-key fotoğrafların karakteristik özelliklerinden bahsetmek iyi olacaktır diye düşünüyorum;

High-Key Fotoğrafçılık

1. Beyaz ve tonlarının, parlak ve yüksek ışıklı kullanımı

2. Çok minimal siyah ve orta tonların kullanımı

Low-Key Fotoğrafçılık

1. Aşırı derecede siyah ve benzeri koyu tonlar ile gölgelerin kullanımı

2. Çok minimal beyaz ve orta tonların kullanımı

3. Işığın azaltılarak daha dramatik bir kontrast’ın yaratıldığı

4. Çokça gölgenin var olduğu

BU İKİ TEKNİĞİ UYGULAMAK İÇİN İPUÇLARI

Özellikle high-key fotoğrafçılığın hakkını vermek için, iyi bir ışık/flaş sistemine ihtiyaç duyulmakta. Pek tabi ki, açık alanda, açık renkli bir gökyüzüne karşı da yapılabilir ama bu paragrafın ilk cümlesindeki “hakkını vermek” terimi için harici ışık kaynağı şart desem yalan olmaz. “3 ışık”tan bahsetmiştim, bunu da en iyi uygulayabilme yöntemi ne yazık ki harici ışık. Işık üçlemesinden yola çıkacak olursa, bir adet ana ışık kaynağınız yani key light’ınız olmalı. Daha sonra, modelin arkasını aydınlatacak, key light’ınızdan en az 1 stop daha kuvvetli ışık üretebilecek ışık ya da ışıklarınız olmalı. Son olarak da, key light’ınızdan 1-2 stop daha az ışık verecek yardımcı ışığınız olmalı. Üzülmeyin…dedim ya doğal ışık kullanarak da yakalayabileceğiniz high-key fotoğraflarınız olabilir. Az sonra anlatacağım..

High-key fotoğrafçılık için genel kabul görmüş arka plan beyaz. Ne var ki, pastel renkli arka planlarla da müthiş sonuçlar elde edebilirsiniz. Her ne kadar modelinizin giydiği kıyafetin, ışığa büyük bir etkisi olmasa da, beyaz veya açık tonlu renklerin tercih edilmesi, daha başarılı sonuçlar almanıza yardımcı olacaktır.

İlk paragrafımda da belirttiğim ve belki de sizi üzen o stüdyo ışıkları veya harici flaşlara ayırabileceğiniz bir bütçeniz yoksa gün ışığını (doğal ışığı) kullanarak da high-key fotoğraf çekmeniz mümkün. Söylediğim gibi, bunun için açık bir gökyüzü olması gerekiyor. Bulutlu hatta koyu bulutların olduğu yağmurlu havalar, high-key fotoğrafçılığınıza taş koyacaktır, bunu baştan söyleyeyim.

Fotoğrafınızı çekmeden önce, harici ışık kullanıyorsanız, arka planı aydınlatan ışıkların, hakikaten bembeyaz bir sonuç doğurup doğurmadığını kontrol edin. Eğer harici bir ışık kaynağınız yoksa aynı şeyi gökyüzü için yapmalısınız. Gökyüzünün fotoğrafını çekin. Bulutlar belli oluyorsa veya yeteri kadar aydınlık bir gökyüzü elde edemiyorsanız, makinenizde gerekli ayarları yaparak tekrar deneyin.

Arka plandan memnun olduktan sonra, arka planın ışığına göre key light’ınızı ve yardımcı ışığınızı ayarlayarak, modelinizin üzerinde olabildiğince az gölge ve siyah bırakacak şekilde fotoğrafınızı çekmelisiniz.

Low-Key Fotoğraf çekerken ise, yukarıda bahsettiğim arka plan özelliğinin tam tersini elde etmelisiniz. Arka plan simsiyah olacak şekilde ışık ve makine ayarlarınızı yaptığınızda, büyük bir ihtimalle, modeliniz de simsiyah olacaktır. Bu sebepten, modelinizin yüzünü aydınlatacak bir key light’ınız olacak ve çok sert aydınlık/karanlık geçişi olmasın diye de, yardımcı bir ışığınız olacak. Dışarıdaysanız neyiniz olacak? Sert geçişli, bol kontrast’lı, sadece telefonunuzun veya bir el fenerinin ışığı ile aydınlattığınız bir modeliniz olacak. Yani sonuca ulaşmak için çözüm yolları mevcut.

Her iki teknikte de sığ alan derinliği pek tercih edilen bir ayar değil, bunu da belirteyim. Anlatmak istediğiniz kadraj için, sığ alanlı bir çekime bel bağlamdıysanız, çekilen modelin keskin çıkmasının, fotoğrafın daha güçlü olmasına yardımcı olacağını aklınızdan çıkartmamanız gerekir.

Kısık diyafram değerleri ile çalışmak daha mantıklıdır.

High-key fotoğrafınızı dış ortamda, doğal ışık kullanarak çekiyorsanız, diyaframı bir parça açmanız gerekebilir ama önceliğiniz ISO yükseltmek, daha sonradan da, yavaş bir enstantane değeri seçmek gerekir. Yalnız burada çok da yavaş bir enstantane değeri seçmemek lazım ki, ufacık bir hareket titreşimine veya fluluğuna sebep olmasın.

“Çağataaaaay…Çağatay!!!...Tripod kullanırken ne titreşimi?” diye sorabilirsiniz.

Durağan bir cisim çekiyorsanız daha yavaş enstantaneler sıkıntı olmaz ancak, kımıldayan yapraklar veya istemsiz olarak kımıldayan bir model, makineniz tripod üzerinde sabit duruyor olsa dahi, yavaş enstantanede hareketten kaynaklı bulanıklığa yol açar!

Son olarak, bu iki tekniği, birbirleri ile birleştirerek de kullanmak mümkün. Yani yukarıda anlattığım onca şey boşaymışçasına bunu size gösteriyorum ama biraz fotoğraf editleme ve yoğun ışık kullanımı bilgisi ile şu şekilde fotoğraflar da elde etmeniz mümkün.

Hadi şimdi hem high-key hem de low-key fotoğraf çekim tekniklerini deneyin…hatta daha da ileri giderek iki tekniği birleştirmeyi deneyin ve bu konunun altında paylaşın ki, aslında ne kadar basit ve ne kadar etkili fotoğraflar çekilebildiğini tüm okuyucularımız görsün!

https://vizordenbak.com/phpbb/viewtopic.php?t=162